سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

هوالفتاح العلیم

حضرت مهدی (عج)وفلسفه حکومت جهانی آنحضرت(قسمت اول)

چه خوش است صوت قرآن زتو دلربا شنیدن                 به رخـت نگاه کردن، سـخن خـدا شنیـدن

مقدمه:فطرت بشر از ظلم متنفر است و ستم را زشت می شمارد. این تنفر چون فطری است اختصاص به فردی یا جمعیتی یا منطقه ای ندارد .همه افراد بشر از بزرگ وکوچک وسیاه وسفید از این حکم فطری برخوردار هستند . تنفر از ظلم از غریزه های بشر است وعقل را در آن راهی نیست وحکم به زشتی ومنفوریت ظلم ویژه عقلا وخردمندان نمی باشد ، دیوانگان نیز از ظلم بیزار ند واز ظالم ستمکار نفرت دارند طبیعی بشر است که هرچه را دوست نمیدارد ،نابود ی آنرا خوش دارد ، بلکه اگر قدرتی داشته باشددر نابودی آن می کوشد تا دیدگاه خود را از این وجود زشت پاک گرداند و دیگر منفور خود نبیند از این سخن به این نتیجه می رسیم که روزی یشر ، این منفور فطری را ازمیان برخواهد داشت وجهان را از لوث ظلم و بیدادگری پاکیزه خواهد ساخت همانطور که فطرت بشر از ستم و بیدادگری بیزار است همانطور هم دوستدار عدالت وخواهان عدل وداد است . آنچه قطعی است آنست که پسندیده بودن عدل ،خواسته فطری است و ویژه فردی خاص ودسته مخصوص نمی باشد همه انسانها از هر نژاد ودر هر زمان ومکان ،دارای خواسته فطری دوستدار عدالت هستند و انتظار برقراری آنرا دارند.

شرایط رهبر جهانی: نخستین شرط در رهبر جهانی آنست که در دعوتش راستگو باشد وحقیقتا خواهان ایجاد عدل وداد باشد.دومین شرط که بایستی رهبر عدل جهانی دارا باشد نقشه صحیح است ،نقشه اگر صحیح نباشد رسیدن به هدف دشوار بلکه ناممکن خواهد. سومین شرط آنست رهبرعدالت جهانی دارای هیچ گونه نقطه ضعفی نباشد چه نقطه ضعف شخصی وچه نقطه ضعف خانوادگی ومیراثی. شرط چهارمی که باید بر قرار کننده عدل جهانی واجد آن باشد: آنکه شخص خودش و دودمانش به پاکی شناخته شده باشند و گرنه صحت دعوتش را عقلای جهان باور نخواهند کرد با مطالعه مختصری در تاریخ، وجدان اذعان میکند که پدرانش مردان فضیلت وبزرگواری بوده اند آنها مردم گمنامی نبوده اند که در راه حق و عدالت مبارزه کرده اند وجان داده اند دوست ودشمن جز تقوی وفظیلت ،جز بزرگواری از ایشان ندیده است ، پس چنین دودمانی شایشته است قافله سالار دنیای انسانیت باشد ، رهبر مقدس بشریت وبرقرار کننده عدل جهانی ونابود کننده ظلمهاوبیدادگریها،بایستی از چنین دود مانی ریشه گرفته باشد ،چون به شهادت تاریخ این خاندان پاکترین ومقدسترین دودمانهای بشری بوده اندچنین کسی در منزه ترین محیط تربیتی پرورش یافته است او خلف دهم علی (ع) وفرزند نهم حسین (ع) وپسر امام عسکری (ع) است ده تن از پدرانش منزه ترین فرد بشر بوده اند بالاتر که برویم چهار تن از نیاکانش در زمره رادمردان فضیلت وجوانمردان به شمار می آمدند و با آنکه در عصر جاهلیت می زیسته اند جامه رهبری انسانها وارمغان عدل جهانی بر قامت رسای ،پسر امام حسن عسکری (ع) زیبنده می باشد وبس وبشر دیگری، شایستگی این مقام راندارد چون واجد شرایط نمی باشد ،خدای بزرگ این موجود منزه، را ذخیره نگاهداشته تا روزی که اراده مقدسش تعلق گیرد حضرتش قد علم کند وخواسته فطری بشر را را جامه عمل بپوشاند ظلم وستم را نابود سازد وعدل را برای همیشه بر روی زمین حکومت دهد آسایش روحی بشر را تامین کند

جهانى شدن در قرآن و حدیث: اسلام جهانى تولد یافت، مسلمانان براى جهانى کردن اسلام بسیار کوشیدند، شیعیان هم دل به حکومت جهانى حجة بن الحسن(ع) سپرده اند. آیات و روایات اسلامى نیز، روند جهانى شدن اسلام را مورد تأیید و تأکید قرار داده اند.

از میان آیات و روایات فراوانى که دلالت برجهانى شدن اسلام مى کند، موارد زیر تنوع و کاربرد بیشترى دارد.
الف) قرآن: آیات زیر در قرآن به مسئله جهانى شدن اسلام اشاره دارند:
1. ونرید أن نمنّ على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین و نمکّن لهم فى الأرض و نرى فرعون و هامان و جنودهما منهم ما کانوا یحذرون.

ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم و حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم؛ و به فرعون و هامان و لشگریانشان، آنچه را از آنها (بنى اسرائیل) بیم داشتند، نشان دهیم!
این آیات، گرچه به قصه حضرت موسى(ع)، فرعون و بنى اسرائیل مربوط است، ولى محتوا و مفهوم آیات، تنها به آن برنمى گردد. آن چه در آن دوره اتفاق افتاد، جلوه اى از اراده خداوند براى حاکمیت بخشیدن مستضعفان بر مستکبران بود، در حالى که اراده خدا در این باره، به طور کامل تحقق نیافته است. پس روزى مى رسد که خداوند حاکمیت خویش را بر زمین از طریق سپردن آن به دست عباد صالح تحقق مى بخشد.
2
. قال ربّ فأنظرنى إلى یوم یبعثون قال فانّک من المنظرین إلى یوم الوقت المعلوم.
[شیطان] گفت: پروردگارا! مرا تا روز رستاخیز مهلت ده [و زنده نگهدار؛ خداوند] فرمود: تو از مهلت یافتگانى! [اما نه تا روز رستاخیز، بلکه] تا وقت معینى.
بر پایه این آیه، روزى مى رسد که شیطان دیگر بر انسان حاکمیت ندارد. در واقع خداوند سبحان با مهلت درخواستى ابلیس تا روز قیامت، موافقت نکرد و تا زمان معینى (تا قبل از برپایى قیامت) به او مهلت داد. با پایان یافتن حاکمیت شیطان بر انسان، جهانى شدن اسلام از سوى بنده صالح خداوند تبارک و تعالى یعنى حجة بن الحسن(ع) آغاز مى گردد.

3. هو الذى أرسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدین کلّه و لوکره المشرکون.
او کسى است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد؛ تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.
امام صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمود:
سوگند به خدا، هنوز تفسیر این آیه تحقق نیافته است. راوى پرسید: »فدایت شوم پس چه زمانى تحقق مى یابد؟« امام فرمود: »وقتى با اراده خدا، قائم قیام کند«.
بنابراین، جهانى شدن اسلام و تشکیل حکومت واحد جهانى امام زمان(عج) با به کارگیرى علوم و فنون نوین به انجام مى رسد و تداوم آن با تدبیر، تدبر، دانش و بینش میسر مى شود.

ب) احادیث: برخى از روایات و احادیث اسلامى به تفسیر آیات مربوط به جهانى شدن اسلام پرداخته?اند که از جمله مى توان به این احادیث اشاره کرد:
حدیث اول: از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند:
إنّ خلفائى و اوصیائى و حجج الله عللى الخلق بعدى اثنا عشر أوّلهم أخى و آخرهم ولدى. و قیل: یا رسول الله، صلى اللَّه علیه و آله، و من أخوک؟ قال: على بن ابى طالب. قیل: فمن ولدک؟ قال: المهدىّ یملأها قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلماً و الذى بعثنى بالحقّ نبیّا لولم یبق من الدنیا إلّا یوم واحد لأطال الله ذلک الیوم حتى یخرج فیه ولدى المهدى فینزل روح الله عیسى بن مریم، علیه السلام، فیصلّى خلفه و تشرق الأرض بنور ربّها و یبلغ سلطانه المشرق والمغرب.
خلفا و جانشینان من و حجتهاى خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند، اول آنان برادرم و آخرشان فرزندم. گفته شد: اى رسول خدا(ص)، برادرت کیست؟ فرمود: على بن ابیطالب(ع). سؤال شد: فرزندت کیست؟ فرمود: مهدى که زمین را از قسط و عدل پر مى سازد؛ همان سان که از ظلم و جور آکنده شده بود. قسم به آن که مرا به حق به عنوان پیامبر برانگیخت، اگر از عمر دنیا یک روز باقى مانده باشد، خدا آن را چنان طولانى سازد تا فرزندم مهدى خروج کند. پس از آن عیسى پسر مریم(ع) فرو خواهد آمد و پشت سرش به نماز مى ایستد و زمین به نور پروردگارش روشن مى
شود و حاکمیت او شرق و غرب [زمین] را دربر مى گیرد.
حدیث دوم: همچنین از پیامبر خدا(ص) نقل شده است که:
یخرج فى آخر الزمان رجل من ولدى اسمه اسمى و کنیته ککنیتى یملأ الأرض عدلاً کما ملئت جوراً، فذلک المهدى.
در آخرالزمان مردى از فرزندان من قیام مى کند که اسم او همانند اسم من و کنیه
اش مثل کنیه من است. زمین را از عدل پر سازد؛ چنان که از ظلم پر شده بود و او مهدى است.
حدیث سوم: پیامبر اکرم(ص) در حدیثى دیگر فرمود:
المهدى منّى و هو أجلى الجبهه، أقنى الأنف، یملاء الأرض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً، یملک سبع سنین.
مهدى از من است، چهره اى نورانى دارد، و بینى
اى خمیده. زمین را از قسط و عدل پر مى سازد. چنان که از ظلم و جور پر شده بود.
حدیث چهارم: و باز آن حضرت مى
فرماید:
لولم یبق من الدنیا إلاّ یوم واحد لطوّل اللَّه ذلک الیوم حتّى یبعث رجل منّى (أو من أهل بیتى)، یواطىء اسمه اسمى.
اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد، خداى تعالى آن روز را چنان طولانى کند تا در آن روز مردى از من (یا اهل بیتم) قیام کند که اسم او اسم من است
.

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 حدیثی در...   

مشخصات مدیر وبلاگ

فاسم پوراسمعیل [0]

قاسم- پوراسمعیل ( دبیر آموزش وپرورش ناحیه 1 تبریز )کارشناسی ارشد علوم قرآنی وحدیث هدف از ایجاد وبلاگ نوشتن مطالب دینی ومورد رضای خداوند متعال می باشد لطفا از نظرهای دلسوزانه وصمیمی ودعای خیر، بنده حقیر رامحروم نسازید (مخصوصا همکاران محترم ودانش آموزان عزیز)
ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ